فرصت کسب درآمد 50 میلیارد يورويي از تجاری‌سازی تحلیل داده‌ها تا پایان سال 2020

با توجه به اينكه مکانیزم‌های تبادل، مدل‌های تجاری و چارچوب رگولاتوری همچنان در حال تكامل هستند، این فرصت‌ها در مرحله ابتدایی باقی می‌مانند، اما روندهای ابتدایی ظهور كرده است.

با وجود فرصت کسب درآمد 50 میلیارد یورویی از تجاری‌سازی تحلیل داده‌ها تا پایان سال 2020 در جهان می‌توان اذعان داشت که این سطح درآمدزایی به آنالیز هوشمندانه شرکت‌ها و مدیریت سرمایه‌های دیتای جدید به روش‌های “جدید” بستگی دارد که این دارايي‌ها را به “محصولات دیتا” تبدیل کنند. اصطلاح “محصولات دیتا” به معنای مدیریت فرآیند تبدیل دیتای تجاري ازجمله دیتای IoT، به محصولات دیتای مشخص است که براي تمهيدات تجاری در دسترس است.

البته کسب درآمد از ديتا، مفهومی جدید نيست. آنچه تغییر کرده است پیشرفت‌های قابل ملاحظه در دیتای IoT، آنالیزها و بيگ‌ديتا است. این پیشرفت‌ها با مکانیزم‌های نوظهور تبادل دیتا، مدل‌های تجاری و چارچوب‌های رگولاتوری، و ايجاد فرصتی قوی و رو به رشد برای کسب درآمد از دیتا یکپارچه شده‌اند.

مکانیزم‌های نوظهور تبادل دیتا

مراكز دیتا، نوعي تامین‌کنندگان خدمات خاص هستند که امکان معامله دیتا را بوجود می‌آورند و بازار را رصد می‌کنند؛ تعدادی از ارایه‌دهندگان اینچنیني به تازگی ایجاد شده‌اند. موضوعی که روشن شده این است که مکانیزم‌های تبادل دیتا در حال ظهور هستند و امکان مدیریت به اشتراک‌گذاری دیتا را ممکن می‌سازد.

مدل‌های تجاری جدید

کسب درآمد از دیتا برای ایجاد میزبانی از مدل‌های كسب‌وكار و تجاری قدیم و جدید تنظیم شده است که طیف گسترده‌اي را شامل مي‌شود: از معاوضه مجموعه‌های دیتا در اینترنت شبکه‌ها (Subnets of Things – SoT) تا مدل‌هایی که ارزش نهایی دیتا از طریق نتایج بدست آمده از دیدگاه مشخص شده است. در اصل، SoT جزیره‌ای از دستگاه‌های متصل به هم  است که یا از طریق يك نقطه کنترل، يك نقطه تجمیع دیتا، یا به طور بالقوه از طریق یک فناوری استاندارد كنترل می‌شود. در اصل SoT مبتنی بر مکانیزم‌های تبادل اطلاعات توافقی است.

در مقایسه با تبادلات و معاملات دیتا که برای آنالیز تاریخی و توصیفی استفاده می‌شود، تبادل اطلاعات به صورت بهنگام (Fast Data) بر فناوری‌های عملیاتی تاثیرگذار است. با قوی‌تر و یکپارچه‌تر شدن مکانیزم‌های تبادل این دیتا، ارزش واقعی آنالیزها و دیتای IoT ايجاد خواهد شد.

به عنوان مثال، در ساختارهای نيروگاه برق مجازي ، استفاده از مجموعه دیتاها از عرضه‌کنندگان طرف سوم مانند سیستم‌های پیش‌بینی هوا برای تاثیر بر تولید قدرت باد، یا مدل‌های قیمت‌گذاری برای تجارت انرژی یا در نهایت، دیتای مربوط به فرصت‌های ذخیره‌سازی آنلاین در کوتاه‌مدت از طریق وسایل نقلیه برقی، بخشي مهم و حیاتی در معماری کلی نيروگاه برق مجازي محسوب می‌شود، که توسط مکانیزم‌های تبادل دیتا ممکن شده است.

انطباق با چارچوب‌های قانونی

نهادهای رگولاتوری به نظارت بر پیشرفت‌های این بازار ادامه می‌دهند. به عنوان مثال، در صورت امکان در SoT، مکانیزم تبادل دیتا بوجود آمده بین ذینفعان، به طور خودکار نگرانی‌ها و مسائل حول امنیت و حریم خصوصی دیتا را اداره می‌کند. ارایه‌دهندگان خدمات می‌توانند با استفاده از محصولات دیتای تجاری‌شده و بازتر، به شرکت‌ها در تضمین اینکه مجموعه دیتای حساس یا محصولات، حریم خصوصی و امنیت دیتا را نقض نمی‌کند، كمك كنند.

فرصت‌های کسب درآمد از دیتا

کسب درآمد از دیتا، یا از طریق APIهای معماری‌شده یا مکانیزم و مراكز تبادل دیتا به عنوان یک بازار رو به رشد ظهور کرده است. اطلاعات شرکت دیگر به اندازه‌گیری‌های عملیاتی معدود یا خروجی‌های سیستم IT محدود نیست، اما برای بسیاری از شرکت‌ها، به ویژه شرکت‌هایی که وارد حوزه فناوری IoT و دستگاه‌های متصل شده‌اند، به یک دارایی قابل ملاحظه رشد و توسعه تبدیل شده است.

در جهانی که دنیای فیزیکی روز به روز دیجیتالی‌تر می‌شود، فرصت کسب درآمد از مجموعه‌های دیتای کلیدی تولید شده مانند وقایع، مكان، آب وهوا، محیط زیست یا تصویر، فرصتی بالقوه است و مانند هر بازاری، آنچه ایجاد می‌شود، عرضه و تقاضای دیتا است که فراتر از فرصت کسب درآمد 50 میلیارد یورویی از تجاری‌سازی تحلیل داده‌ها تا پایان سال 2020 است.

ادمین سایت
در تاریخ 10 جولای 2019
ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.